سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا

CMS یا سیستم مدیریت محتوا یک برنامه نرم افزاری روی سرور است که به مدیر سایت اجازه می‌دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی دوباره سایت، تغییر دهد. در واقع طراح اولیه سایت، یک بار سیستم محتوا را طراحی می‌کند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب می‌کند. و حال شما به راحتی می‌توانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا ویرایش کنید.

سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند.

تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می کند. البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS ها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.

وردپرس چیست؟

وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوایی است که علاوه بر سادگی و انعطاف پذیری نکات سئو را در خود رعایت کرده است. این موضوع در کمتر سیستم مدیریت محتوای کدبازی دیده می شود و ودرپرس بر خلاف بسیاری سیستم های مدیریت محتوای دیگر مشکل سئو ندارد.

  • سئو بسیار قوی در مقایسه با سایر اسکریپت های آماده
  • سادگی کارکردن با بخش مدیریت محتوا
  • انعطاف پذیری قابل توجه
  • وجود قالب های رایگان بسیار زیاد در سراسر وب
  • سادگی ایجاد پوسته و قالب جدید در وردپرس
  • دریافت نسخه های جدید به صورت خودکار
  • وجود افزونه های بسیار زیاد برای کاربردهای مختلف
  • امکان کدنویسی و توسعه وردپرس به زبان php در نهایت سادگی
  • رایگان است

چه عاملی باعث محبوبیت وردپرس شده است؟

درست است که وردپرس اول به عنوان نرم افزار وبلاگ نویسی کار خود را آغاز کرد، اما قالب وردپرس تبدیل به یکی از زبده ترین سیستم های مدیریت محتوای موجود شده است و امکان استفاده از این قالب ها برای هر هدفی وجود دارد، از وبلاگ های سفارشی  تا سایت شرکت های بزرگ.
اسم های بزرگی مثل وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، CNN و eBay همشون از پلتفرم وردپرس استفاده میکنند. اما مزیت اصلی این سیستم نسبت به دروپال و جوملا چیست؟

  • استفاده آسان

رابط کاربری ساده وردپرس باعث شده است بروزرسانی سایت و مطالب، از ارسال های وبلاگ تا چندرسانه ای ها مثل عکس و ویدئو، بسیار ساده باشد، وردپرس راههای زیادی برای سفارشی سازی سایت پیش پای کاربران خود قرار داده است.

  • سفارشی سازی

به دلیل استفاده وردپرس از PHP (که منبع باز است) کاربرانی که از این سیستم دیریت محتوا استفاده میکنند به راحتی میتوانند در اینده وب سایت خود را ارتقا دهند.
همچنین به دلیل تعداد زیاد توسعه دهندگان این سیستم وافزونه و قالب های متعدد می توان هر امکانمتدوالی را به راحتی به سایت اضافه کرد. دلیل ازدیاد توسعه دهندگان نیز طبیعت متن باز بودماین سیستم است.

منبه: پارس فناوران، سایتدار

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *